رشته ها و ساختارهای داده در پایتون و حلقه زدن بر روی آنها

بفرست برای دوستت
Telegram
WhatsApp
رشته ها و ساختارهای داده در پایتون و حلقه زدن بر روی آنها

فهرست مطالب

در درس 15ام از آموزش رایگان پایتون در سایت دیتایاد می خواهیم در مورد ساختارهای داده در پایتون و رشته ها، لیست ها، تاپل ها و… صحبت کنیم.

 

رشته‌ها در پایتون

در پایتون، رشته یک دنباله از کاراکترها است که می‌تواند ترکیبی از حروف، اعداد، و نمادهای ویژه باشد. این رشته می‌تواند با استفاده از کوتیشن تکی، کوتیشن دوتایی، یا حتی کوتیشن سه‌تایی اعلام شود. مهم نیست که از کدام نوع کوتیشن استفاده کنید، زیرا این کوتیشن‌ها تنها شروع و پایان رشته را مشخص می‌کنند و به عنوان بخشی از رشته در نظر گرفته نمی‌شوند.

در پایتون، رشته‌ها “تغییرناپذیر” (immutable) هستند، یعنی نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد. هر کاراکتر از رشته با استفاده از عملیات نمایه‌گذاری یا برش (slicing) قابل دسترسی است.

# Assigning string to a variable
a = 'This is a string'
print(a)
b = "This is a string"
print(b)
c= '''This is a string'''
print(c)

خروجی:

This is a string
This is a string
This is a string

 

لیست‌ها در پایتون

لیست‌ها یکی از قدرتمندترین ساختارهای داده در پایتون هستند. لیست‌ها از نوع داده‌های توالی‌ هستند. در پایتون (python)، یک لیست خالی با استفاده از دستور ()list ایجاد می‌شود. لیست ها شبیه به آرایه‌های اعلان شده در زبان‌های دیگر هستند، اما قدرت بیشتری دارند زیرا نیازی به همگن بودن ندارند.

  بررسی دقیق لیست‌ها در پایتون

زیرا یک لیست می‌تواند شامل رشته‌ها، اعداد صحیح و حتی سایر اشیاء باشد. لیست‌ها همچنین برای پیاده‌سازی صف و پشته (Stacks and Queues) نیز استفاده می‌شوند. لیست‌ها “تغییرپذیر” (mutable) هستند، یعنی پس از اعلان می‌توانند تغییر کنند. عناصر لیست با استفاده از عملیات نمایه‌گذاری و برش قابل دسترسی هستند.

# Declaring a list
L = [1, "a" , "string" , 1+2]
print(L)
#Adding an element in the list
L.append(6) 
print(L)
#Deleting last element from a list
L.pop()
print(L)
#Displaying Second element of the list
print(L[1])

 خروجی:

[1, 'a', 'string', 3]
[1, 'a', 'string', 3, 6]
[1, 'a', 'string', 3]
a

 

تاپل‌ها در پایتون

تاپل یک دنباله از اشیاء غیرقابل تغییر (immutable) در پایتون هستند. تاپل‌ها همانند لیست‌ها هستند با این تفاوت که پس از اعلان، نمی‌توانند تغییر کنند. عمدتاً تاپل‌ها سریع‌تر از لیست‌ها هستند.

tup = (1, "a", "string", 1+2)
print(tup)
print(tup[1])

 خروجی:

(1, 'a', 'string', 3)
a

حلقه‌زنی در پایتون

تکرارها یا حلقه‌زنی در پایتون با استفاده از حلقه‌های ‘for’ و ‘while’ امکان‌پذیر است. به جز حلقه‌زنی بر اساس یک شرط خاص، ما همچنین می‌توانیم بر روی رشته‌ها، لیست‌ها و تاپل‌ها حلقه بزنیم.

  دستور if-else در پایتون - دستورات شرطی

 

مثال 1: حلقه‌زنی با استفاده از حلقه while برای یک شرط

i = 1
while (i < 10):
	print(i)
	i += 1

 خروجی:

1
2
3
4
5
6
7
8
9 

 

مثال 2: حلقه‌زنی با استفاده از حلقه for بر روی رشته

s = "Hello World"
for i in s:
	print(i)

 خروجی:

H
e
l
l
o
 
W
o
r
l
d

 

مثال 3: حلقه‌زنی با استفاده از حلقه for بر روی لیست

L = [1, 4, 5, 7, 8, 9]
for i in L:
	print(i)

 خروجی:

1
4
5
7
8
9

مثال 4: حلقه‌زنی با استفاده از حلقه for بر روی رنج (range)

for i in range(0, 10):
	print(i)

خروجی:

0
1
2
3
4
5
6
7
8
9 

Rating 0.00 from 0 votes

لیست دروس دوره

آموزش پیشنهادی و مکمل

اگر سوالی در مورد این درس دارید، در کادر زیر بنویسید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید

دوره رایگان یادگیری عمیق مقدماتی

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
×