متغیرها، عبارات، شرط ها و توابع در پایتون

بفرست برای دوستت
Telegram
WhatsApp
متغیرها و توابع در پایتون

فهرست مطالب

در درس 22 ام از آموزش رایگان پایتون در سایت دیتایاد می خواهیم در مورد متغیرها، عبارات، شرط ها و توابع در پایتون صحبت کنیم. تا انتهای این درس با ما همراه باشید.

اجرای اولین کد در پایتون

برنامه‌های پایتون کامپایل نمی‌شوند؛ و به جای این کار، تفسیر می‌شوند. حالا بیایید به نوشتن کد پایتون و اجرای آن بپردازیم. لطفاً اطمینان حاصل کنید که پایتون در سیستمی که در آن کار می‌کنید نصب شده باشد. اگر نصب نشده باشد، می‌توانید آن را از اینجا دانلود کنید.

ساختن یک فایل پایتون

فایل‌های پایتون با پسوند “py.” ذخیره می‌شوند. یک ویرایشگر متنی را باز کنید و یک فایل با نام “hello.py” ذخیره کنید. سپس آن را باز کنید و کد زیر را بنویسید.

print("Hello World")
# Notice that NO semi-colon is to be used

 خروجی:

Hello World

 

پیچیدگی زمانی: O(1)

فضای کمکی: O(1)

 

اجرای محتوای فایل پایتونی

  • در سیستم عامل لینوکس – با استفاده از دستور ‘cd’ از ترمینال به دایرکتوری حاوی فایل ایجاد شده، یعنی (“hello.py”) حرکت کنید و سپس دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:
  کلیدواژه‌ های پایتون - بخش اول

python hello.py

  • در سیستم عامل ویندوز – پنجره command line را باز کنید و با استفاده از دستور ‘cd’ به دایرکتوری حاوی فایل حرکت کنید و سپس فایل را مشابه با روش بالا اجرا کنید.

 

متغیرها در پایتون

در پایتون، نیازی به اعلان اولیه متغیرها نیست. یعنی می‌توانید به صورت مستقیم از آنها استفاده کنید. متغیرها در پایتون، مانند اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، حساس به حروف بزرگ و کوچک هستند.

مثال:

a = 3
A = 4
print (a)
print (A)

 خروجی:

3
4

 

پیچیدگی زمانی: O(1)

فضای کمکی: O(1)

 

عبارات محاسباتی در پایتون

عملیات حسابی در پایتون می‌تواند با استفاده از اپراتورهای حسابی و برخی از توابع داخلی انجام شود.

a = 2
b = 3
c = a + b
print (c)
d = a * b
print (d)

 خروجی:

5
6

 

پیچیدگی زمانی: O(1)

فضای کمکی: O(1)

 

شرط ها در پایتون

در پایتون برای ایجاد خروجی های شرطی از ساختار if-else و همچنین elif استفاده می‌شود.

a = 3
b = 9
if b % a == 0 :
	print ("b is divisible by a")
elif b + 1 == 10:
	print ("Increment in b produces 10")
else:
	print ("You are in else statement")

خروجی:

b is divisible by a

 

  ساختاردهی به برنامه‌ های پایتون

پیچیدگی زمانی: O(1)

فضای کمکی: O(1)

 

توابع در پایتون

یک تابع در پایتون با استفاده از آوردن کلمه کلیدی “def” قبل از نام تابع اعلان می‌شود. در پایتون، نیازی نیست که نوع بازگشت تابع به صورت صریح مشخص شود.

توابع در پایتون می‌توانند با نوشتن نام تابع و سپس لیست پارامترها در داخل پرانتز فراخوانی شوند.

# Function for checking the divisibility
# Notice the indentation after function declaration
# and if and else statements
def checkDivisibility(a, b):
	if a % b == 0 :
		print ("a is divisible by b")
	else:
		print ("a is not divisible by b")
#Driver program to test the above function
checkDivisibility(4, 2)

 خروجی:

a is divisible by b

پیچیدگی زمانی: O(1)

فضای کمکی: O(1)

همانطور که مشاهده شد، پایتون یک زبان بسیار ساده و کم‌دردسر برای کدنویسی است. این سهولت پایتون به تنهایی منجر به  استفاده گسترده از آن شده است.

 

Rating 5.00 from 1 votes

لیست دروس دوره

آموزش پیشنهادی و مکمل

اگر سوالی در مورد این درس دارید، در کادر زیر بنویسید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید

دوره جامع متخصص علم داده و یادگیری ماشین

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
×