تخصیص مقدار به متغیرها در پایتون و زبان های برنامه نویسی دیگر

بفرست برای دوستت
Telegram
WhatsApp
تخصیص مقدار به متغیرها در پایتون

فهرست مطالب

در درس نهم از آموزش رایگان پایتون به بررسی نحوه تخصیص مقدار به متغیرها در پایتون و زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر خواهیم پرداخت.

 

تخصیص مقدار به متغیرها در پایتون

در زیر، مراحل و روش‌هایی را که می‌توانیم از طریق آنها مقادیر را به متغیرها در پایتون و زبان‌های دیگر تخصیص دهیم، آورده‌ایم:

  •  روش مقداردهی مستقیم
  • استفاده از عملگر شرطی

 

تخصیص مقدار به متغیرها به روش مقداردهی مستقیم

در این روش، ما به طور مستقیم مقدار را به متغیر پایتونی تخصیص می‌دهیم اما در زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر مانند C و ++C، ابتدا باید نوع داده متغیر را نیز مشخص کنیم. بنابراین، در پایتون نیازی به اعلام صریح نوع متغیرها نیست و در پایتون می‌توانیم بلافاصله از متغیر استفاده کنیم.

مثال زبان ++C:

#include <bits/stdc++.h>
using namespace std;

int main()
{
	// initialising variables directly
	int a = 5;

	// printing value of a
	cout << "The value of a is: " << a;
}

 

مثال در زبان C:

#include <stdio.h>

int main()
{
	// initialising variables directly
	int a = 5;

	// printing value of a
	printf("The value of a is: %d", a);
}

 

  مبانی پایتون 3

مثال زبان Java: 

import java.io.*;

class GFG {
	public static void main(String args[])
	{

		// initialising variables directly
		int a = 5;

		// printing value of a
		System.out.println("The value of a is: " + a);
	}
}

 

مثال زبان برنامه نویسی پایتون:

# initialising variable directly
a = 5

# printing value of a
print ("The value of a is: " + str(a))

 

مثال #C: 

using System;

class GFG{
	
public static void Main(String []args)
{
	
	// Initialising variables directly
	int a = 5;

	// Printing value of a
	Console.Write("The value of a is: " + a);
}
}

 

مثال Javascript:

<script>

// JavaScript code to demonstrate variable assignment
// upon condition using Direct Initialisation Method
		// initialising variables directly
		var a = 5;

		// printing value of a
		document.write("The value of a is: " + a);


</script>

 

خروجی همه کدها:

The value of a is: 5

متغیرهای پایتون – تخصیص چندین مقدار

برخلاف زبان‌های دیگر، در پایتون می‌توانیم به راحتی مقادیر را به چندین متغیر تخصیص دهیم.

مثال

# Assigning multiple values in single line

a,b,c="data","yad",".com"
print(a+b+c)

 

خروجی:

datayad.com

تخصیص مقدار به متغیرها با استفاده از عملگر شرطی

این روش همچنین با نام عملگر سه‌گانه (ternary) شناخته می‌شود. ساختار پایه‌ای یک عملگر شرطی به شکل زیر است:

condition? True_value : False_Value

با استفاده از عملگر شرطی، می‌توانیم کد یک خطی در پایتون بنویسیم. عملگر شرطی به این روش کار می‌کند؛ ابتدا شرط ارزیابی می‌شود، اگر شرط درست باشد، اولین عبارت (True_value) چاپ می‌شود، در غیر این صورت، عبارت دوم (False_Value) ارزیابی می‌شود.

در سطرهای زیر، نوع پیاده سازی این ساختار در زبان‌های محبوب آورده شده است.

مثال در ++C:

#include <bits/stdc++.h>
using namespace std;

int main()
{
	// initialising variables using Conditional Operator
	int a = 20 > 10 ? 1 : 0;

	// printing value of a
	cout << "The value of a is: " << a;
}

 

  چگونه در پایتون بدون انتقال به خط جدید، خروجی را چاپ کنیم؟

مثال در C:

#include <stdio.h>

int main()
{
	// initialising variables using Conditional Operator
	int a = 20 > 10 ? 1 : 0;

	// printing value of a
	printf("The value of a is: %d", a);
}

 

مثال در Java: 

import java.io.*;

class GFG {
	public static void main(String args[])
	{

		// initialising variables using Conditional Operator
		int a = 20 > 10 ? 1 : 0;

		// printing value of a
		System.out.println("The value of a is: " + a);
	}
}

 

مثال در پایتون:

a = 1 if 20 > 10 else 0

# Printing value of a
print("The value of a is: " , str(a))

 

مثال در #C:

using System;

class GFG {
	public static void Main(String []args)
	{

		// initialising variables using Conditional Operator
		int a = 20 > 10 ? 1 : 0;

		// printing value of a
		Console.Write("The value of a is: " + a);
	}
}

 

مثال در Javascript:

<script>

// JavaScript code to demonstrate variable assignment
// upon condition using Conditional Operator

		// initialising variables using Conditional Operator
		var a = 20 > 10 ? 1 : 0;

		// printing value of a
		document.write("The value of a is: " + a);

</script>

 

خروجی تمامی مثال ها:

The value of a is: 1

 

تخصیص عبارت شرطی یک خطی در پایتون

در مثال زیر، ما از عبارت شرطی یک خطی if-else در پایتون استفاده کرده‌ایم.

#one liner if-else
a = 1 if 20 > 10 else 0

# printing value of a
print ("The value of a is: " + str(a))

 

  فضاهای نام و دامنه متغیرها در پایتون

 

خروجی:

The value of a is: 1

Rating 0.00 from 0 votes

لیست دروس دوره

آموزش پیشنهادی و مکمل

اگر سوالی در مورد این درس دارید، در کادر زیر بنویسید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید

جشنواره دوره جامع متخصص علم داده شروع شد

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
×