مبانی پایتون 3

بفرست برای دوستت
Telegram
WhatsApp
مبانی پایتون 3

فهرست مطالب

در درس دوم از نیچ کورس آموزش رایگان پایتون می خواهیم با مبانی پایتون 3 (python 3) آشنا شویم. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالای محبوب است که برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شود. در اینجا برخی از مبانی Python 3 آمده است که لازم است آنها را بدانید:

1. متغیرها: در پایتون 3، متغیرها با اختصاص دادن یک مقدار به یک نام ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، x = 5 یک متغیر به نام x ایجاد می‌کند و مقدار 5 را به آن اختصاص می‌دهد.

2. انواع داده‌ها: پایتون 3 از چندین نوع داده‌ی داخلی پشتیبانی می‌کند، از جمله اعداد صحیح، اعداد اعشاری، رشته‌ها، بولین‌ها، لیست‌ها، تاپل‌ها و دیکشنری‌ها.

3. عملگرها: پایتون 3 از تنوعی از عملگرها پشتیبانی می‌کند، از جمله عملگرهای حسابی (+، -، *، /)، عملگرهای مقایسه‌ای (>, <, ==, !=) و عملگرهای منطقی (and، or، not).

4. بیان‌های کنترل جریان: پایتون 3 از چندین بیان کنترل جریان پشتیبانی می‌کند، از جمله بیان‌های if-else، حلقه‌های for و حلقه‌های while. این بیان‌ها به شما امکان می‌دهند جریان اجرای کد خود را کنترل کنید.

5. توابع: در پایتون 3، توابع با استفاده از کلمه کلیدی def ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، :def my_function(x) یک تابع به نام my_function ایجاد می‌کند که یک آرگومان به نام x دارد.

ورودی و خروجی: در پایتون 3، شما می‌توانید از تابع ()input برای دریافت ورودی از کاربر استفاده کنید، و از تابع ()print برای چاپ خروجی به شکل متن در کنسول استفاده می‌شود.

ماژول‌ها: پایتون 3 از ماژول‌ها پشتیبانی می‌کند که مجموعه‌هایی از توابع و متغیرها هستند که می‌توانند وارد برنامه شوند و در کدهای دیگر پایتون استفاده شوند. شما می‌توانید با استفاده از کلمه کلیدی import، ماژول‌ها را وارد برنامه خود کنید.

 

  چگونه در پایتون بدون انتقال به خط جدید، خروجی را چاپ کنیم؟

مزایای پایتون 3

1. پایتون 3 دارای یک سینتکس ساده است که یادگیری و خواندن آن آسان است، و این امر آن را به گزینه خوبی برای مبتدیان تبدیل می‌کند.

2. پایتون 3 یک زبان سطح بالا است که دارای یک کتابخانه استاندارد بزرگ و کتابخانه‌های شخص ثالث بسیار زیادی است، که آن را به یک زبان چندمنظوره تبدیل می‌کند طوری که می‌توان برای طیف وسیعی از کاربردها از آن استفاده کرد.

3. پایتون 3 از چندین پارادایم برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند، از جمله برنامه‌نویسی شیء‌گرا، تابعی، و رویه‌ای.

پایتون 3 یک زبان تفسیری است، به این معنی که نیازی به کامپایل شدن قبل از اجرا ندارد و این امر نوشتن و تست کردن سریع کد را به این زبان آسان می‌کند.

4. پایتون 3 پشتیبانی خوبی برای تحلیل داده‌ها و محاسبات علمی دارد، (به عنوان مثال کتابخانه‌های NumPy و Pandas) 

 

معایب پایتون 3

1. پایتون 3 ممکن است کندتر از زبان‌های کامپایل شده مانند ++C یا Java باشد، و این ممکن است برای برنامه‌هایی که به عملکرد بالا نیاز دارند، نگرانی ایجاد کند.

2. پایتون 3 دارای قفل مفسر سراسری (GIL) است که ممکن است توانایی آن را در استفاده از چندین هسته CPU محدود کند.

3. پایتون 3 ممکن است بهترین انتخاب برای برنامه‌نویسی سطح پایین سیستمی نباشد، زیرا سطح کنترل یکسانی را در مورد سخت‌افزار در مقایسه با سایر زبان‌ها ارائه نمی‌دهد.

  بررسی دقیق لیست‌ها در پایتون

4. پایتون 3 در برخی زمینه‌ها به اندازه سایر زبان‌ها محبوب نیست، مانند R برای تحلیل داده‌ها یا ++C برای توسعه بازی‌ها، بنابراین ممکن است همیشه بهترین انتخاب برای کاربردهای خاص نباشد.

پایتون (Python) توسط گیدو ون راسوم در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت و آخرین نسخه آن تا لحظه انتشار این مقاله نسخه 3.12 است که به سادگی می‌توانیم آن را Python3 بنامیم. Python 3.0 در سال 2008 منتشر شد. این زبان یک زبان تفسیری است، یعنی کامپایل نمی‌شود و مفسر کد را خط به خط بررسی می‌کند.

توجه: لطفا توجه داشته باشید که Python برای تعیین دامنه خود به آکولادها ( { } ) وابسته نیست، بلکه از فرورفتگی برای تعیین دامنه خود استفاده می‌کند. حالا بیایید مبانی Python را در این قسمت ادامه دهیم (رجوع به درس اول مبانی پایتون). به من اعتماد کنید زیرا با مطالعه آنها، به راحتی مبانی Python را یاد خواهید گرفت.

 

متغیرها و ساختارهای داده

در درس قبل در مورد لیست ها صبحت کردیم، در این بخش به ترتیب مثال هایی از دیکشنری، تاپل و مجموعه را با هم می بینیم.

از دیکشنری‌ برای ذخیره اطلاعات به شکل key:value (کلید:مقدار) استفاده می‌شود. هر key (کلید) با دو نقطه از value (مقدار) جدا شده و آیتم‌های دیکشنری با کاما از هم جدا می‌شوند.

  فرمت‌بندی خروجی در پایتون

تمام آیتم‌ها هم در میان یک جفت آکولاد { } قرار می‌گیرند. دیکشنری‌ها یکی از پرکاربردترین ساختارهای داده هستند که در پایتون وجود دارند.

هر key در دیکشنری باید منحصر به فرد باشد اما value می‌تواند تکراری باشد. همچنین value می‌تواند هر چیزی باشد اما key باید نوع داده تغییر ناپذیر مانند string, int یا tuple باشد.

 

دیکشنری (Dictionary)

# Python program to illustrate a Dictionary 

# creates a empty list 
Dict = [] 

# putting integer values 
Dict = {1: 'data', 2: 'yad', 3: 'data'} 

print(Dict) 

 {1: ‘data’, 2: ‘yad’, 3: ‘data’}

 

تاپل (tuple)

تاپل لیستی از یک مجموعه از اشیا تغییرناپذیر در پایتون است. تفاوت بین لیست و تاپل در این است که لیست‌ها در کروشه اعلان می‌شوند و قابل تغییر هستند، اما تاپل‌ها درون پرانتز اعلان می‌شوند و قابل تغییر نیستند.

# Python program to illustrate a tuple 
	
# creates a tuple which is immutable 
tup = ('data', 'yad', 'data') 

print(tup) 

 (‘data’, ‘yad’, ‘data’)

 

مجموعه (ست – set)

نکته مهم در مورد مجموعه ها، این است که، مجموعه ها در پایتون امکان استفاده از عناصر تکراری را نمی‌دهند. به مثال زیر رجوع کنید.

# Python program to illustrate a set 

# define a set and its elements 
myset = set(["data", "yad", "data"]) 

#as set doesn't have duplicate elements so, 1 data will not be printed 
print(myset) 

{'data', 'yad'}

Rating 5.00 from 1 votes

لیست دروس دوره

آموزش پیشنهادی و مکمل

اگر سوالی در مورد این درس دارید، در کادر زیر بنویسید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید

دوره جامع متخصص علم داده و یادگیری ماشین

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
×